torsdag 22 september 2011

utom mörkret är allt stilla (vision)

utom mörkret är allt stilla
utan mörker skall du vila
allt är mörkt på allfarleden
sinnesvillan sprider ljus
över mörka farovatten
farväl min sköna röda
krans på kronan log i mörkret
vattenväg är vägen hem
vägarna förbi är över
leenden är ack så blinda
sneddar över horisonten
blida tider blinda budskap
all vår jord skall snart bli tystad
landet ligger lagt och ligger
skaparen av allt i världen
inte är han värd vår fruktan
mörker luktar arsenik
vart jag mig i världen vänder
lurar skuggan tanken spåren
efter evig sömn och avund
visa mig kring mörka läppar
mörka ord som allt försvarar
krig och samtal långa tider
allt är kvar och mjukt och stilla
former formar oss till fasta
uttryck utryckta ur aska
eld och spegelglas och ljus
vad finns där på andra sidan
vad står kvar på sidan sju
pålar skärvor bly och vitlök
och jag vet vad som är vitt
farväl min röda sköna
ses vi någon gång
så är det på vägen
på väg mot
men det vet du redan om

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar