onsdag 17 augusti 2011

Änglarna gråter

Töj dina leder
Trimma ditt kroppshår
Dölj alla spår efter kvällar och nätter
Räta på ryggen
Blicken här uppe
Putsa och gnid och glöm inte att le

Allting ska glänsa
Ytor i rymden
Tänderna jämna och spegelblankt vita
Du är så vacker
Att änglarna gråter
Men sluta för guds skull med att bita på naglarna!

I Somalia är det torrt
Svältkatastrofen på Afrikas horn
Små utomjordingar med tomma blickar
Möter oss på morgonen
Deras revben
och kronprinsessan är gravid.

Le mot kameran
Det är du nu, det är du nu
Och jag töjer mina leder
Och jag rätar på ryggen
Och jag krossar mina revben med ett välriktat hammarslag
Och jag sliter loss allt hår på hela kroppen
Ritsch ritsch!
Och jag vrider nacken ett helt varv, precis som en uggla
Och jag stampar takten i en galen dans tills blodet forsar fram ur fotsulorna
Och jag fyller mina lungor med hö, och mina tarmar med elfenben
Och jag biter mina naglar till benet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar