fredag 5 augusti 2011

Lo

Vad vill du mig, mörka skugga?
– Vandra i dina spår
och följa dig vart du går
tills skymningen faller och natten tar oss båda.

Du vänder dig om i gatlyktans kon
av flackande skuggor, och ser
två öron försvinna i ögonvrån,
en padda ta trevande steg,
hustaken byta riktning
och molnen rycka på axlarna.

Vad vill du, bleka främling?
Vad vill du mig, vill du mig, vill du mig?
– Vandra i dina spår
och följa dig vart du går,
men mest av allt så vill jag
att du ska se mig och förstå.

Vi vänder oss om på gatstenens tron
och spejar över ryggstödets kant
mot en urtvättad horisont.
Vad är det som flyr vår blick?
Ett ensamt spår,
ett gapande sår i snön.

Du är lika tyst som jag.

En liten minut mellan bussar och tåg,
när allt är stad och nyfallen snö
och luften långsamt andas ut
avgaserna ur sin asfaltslunga
vänder hon om
vänder han sig om.

Två tofsar försvinner
i ögonvrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar